Thursday, December 18, 2008

Sama tetapi tak serupa

Pulut inti, kuih koci, badak berendam, kuih lopes, buah melaka dan puteri mandi. Enam kuih tradisional melayu ini ada persamaan. Bahan-bahan asas untuk membuat setiap jenis kuih ini adalah sama walaupun cara penyediaan agak berbeza. Tiga bahan asas yang di maksudkan adalah beras pulut, kelapa dan gula melaka.

Mari kita lihat satu persatu bagaimana bahan asas yang sama dapat menghasilkan kuih-kuih yang unik lagi enak.

Pulut inti :
  1. Beras pulut di kukus hingga masak
  2. Kelapa di parut dan di buat inti bersama gula melaka
  3. Gula melaka di masak bersama kelapa parut hingga menjadi inti
Pulut dan inti kelapa dibungkus dengan daun pisang seperti nasi lemak sebelum di hidang.


Kuih lopes:
  1. Beras pulut di kukus hingga setengah masak, dibentuk segitiga dalam lipatan daun pisang kemudian di rebus hingga pulut masak
  2. Kelapa di parut
  3. Gula melaka di masak dengan air menjadi sirap yang agak pekat
Pulut di salut dengan kelapa parut dan hidang bersama sirap gula melaka.


Kuih koci:
  1. Beras pulut di kisar menjadi tepung basah
  2. Kelapa dan
  3. Gula melaka di masak hingga menjadi inti
Sedikit inti kelapa di masukkan kedalam ketulan tepung beras pulut lalu di bungkus dengan daun pisang. Setiap ketulan lebih kurang sebesar telur ayam dan dibuat begini seberapa banyak yang di ingini kemudian di kukus selama anggaran setengah jam.


Badak berendam:
  1. Beras pulut disediakan seperti membuat kuih koci
  2. Kelapa, setengah diambil santan dan setengah lagi seperti kuih koci
  3. Gula melaka bersama kelapa di masak menjadi inti
Cara membuatnya sama seperti membuat kuih koci tetapi tidak di bungkus dengan daun pisangmalah terus di kukus. Santan kelapa di masak dengan sedikit garam untuk di jadikan kuah santan. Ketulan koci yang tidak berbungkus dihidang dengan kuah santan, mmm enaknya..


Buah melaka:
  1. Beras pulut dikisar menjadi tepung yang lembab
  2. Kelapa di parut
  3. Gula melaka di jadikan dadu-dadu kecil
Setiap dadu gula melaka di balut dengan ketulan tepung beras pulut sebesar telur puyuh dan dibuat sedemikian sebanyak mungkin lalu dimasak di dalam air yang sedang mendidih sehingga ketulan-ketulan tadi timbul, di tuskan dan di salut dengan kelapa parut.


Puteri mandi:
  1. Beras pulut dikisar menjadi tepung
  2. Kelapa muda di parut
  3. Gula melaka dimasak bersama air menjadi kuah gula melaka
Tepung beras pulut di buat ketulan-ketulan kecil seperti guli lalu dimasukkan satu persatu kedalam kuah gula melaka yang sedang mendidih sambil dpicit sedikit supaya ketulan-ketulan menjadi agak leper. Kelapa parut juga di gaul masak bersama hingga ketulan tepung pulut masak.

Setiap jenis kuih ini sangat berbeza rupanya walaupun dibuat daripada tiga bahan asas yang sama. Daun pisang dan daun pandan kerap di gunakan untuk menaikkan lagi seri kuih yang terhasil. Daun pisang selalunya di gunakan membungkus kuih koci dan pulut inti. Juga di gunakan untuk membentuk pulut lopes. Daun pandan pula di gunakan ketika memasak inti kelapa untuk mewangikannya. Air daun pandan juga sering digunakan untuk memberi warna hijau kepada pulut lopes dan buah melaka.

Semua kuih ini juga punya persamaan...sangat enak, sangat lazat!

Pada saya orang yang mencipta kuih-kuih ini sangat bijak, kreatif dan innovatif. Syabas kepada generasi dahulu yang membuatkan saya kagum dengan kebijaksanaan dan kretiviti mereka menggunakan apa yang ada di sekeliling mereka untuk menghasilkan juadah-juadah yang enak ini. Lain kali, bila anda menikmati kuih-kuih tradisional, cuba renung-renungkan bagaimana orang-orang dahulu menghasilkannya.

Entahkan ia entahkan tidak tetapi pastinya begitu..



No comments:

Post a Comment